<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d7895323\x26blogName\x3d%D9%87%D9%85%D8%B3%D9%81%D8%B1\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dLIGHT\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://hamsaafar.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://hamsaafar.blogspot.com/\x26vt\x3d-7349916076664081182', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>




Previous Posts


Links

Favorite Links

Archives

Support By


همسفر

درمان آفت دهان - قرص دی سیکلومین

قبل از هر چیز باید بدانیم که آفت دهان چیست ؟ آفت دهان (Recurrent Aphthous Stomatitis) در زمره شايعترين ضايعات دهاني است و بصورت يک يا چند زخم محدود به مخاط دهان که دردناک و عود کننده است تظاهر مي کند که این زخمها در اطراف لبها درد ناکتر از سایر نقاط دهان است که حتی حرف زدن فرد مبتلا را دچار اشکال می کند ، اوج شيوع فصلي آفت دهان در زمستان و بهار است و تقريباً 20 درصد از کل جمعيت در هر مقطع زماني به اين بيماري مبتلا ميباشند عوامل موثر در ايجاد آفت به دو دسته عوامل اتيولوژيک (مانند عوامل باکتريايي، عوامل ويروسي، اختلالات ايمونولوژيک، عوامل ژنتيکي، کمبود آهن و ويتامين هاي گروه B و عوامل تسريع کننده (مانند عوامل آلرژيک، تروما، عوامل رواني، شرايط هورموني و...) تقسيم ميشوند درمان موفق آفت مستلزم تشخيص صحيح، شناسايي و کنترل عوامل موثر در ايجاد آفت به منظور کاهش وسعت ضايعه ، درد يا طول دوره زخم هاست اما به علت مشخص نبودن عوامل ايجادي و علامتي بودن درمانهاي موجود ، روند درماني معمولاً رضايت بخش نيست .

گرچه می گویند قبل از مصرف هرگونه داروئی با پزشک مشورت کنید اما ما ایرانیها یکی از عادتهای غلطی که داریم خوددرمانی است که برای من در این مورد خاص مثمر ثمر بوده مخصوصا" در مورد آفت دهان که از سالها با من همراه بوده یادم می آید از زمانی که خیلی کوچیک بودم با این معضل روبرو بودم داستانها از ورود به مطب پزشکان در ذهنم مانده و من یکی از مشتریان ثابت بیمارستان کودکان مفید بودم البته شاید به خاطر اینکه والدینم حساسیت زیادی به سلامتی من داشتند یادم می آید کلاس سوم ابتدایی حدود دو ماه مدرسه نرفتم اون موقع ظاهرا دکتری که من رو معاینه کرده بود گفته بود یرقان دارم که بعدا" خانم دکتر خودم گفت که اینطور نیست و من به طور طبیعی بیلیروبین خونم کمی بالاست و من از اون موقع فهمیدم که کبدم دچار اختلالات خفیفی شده ، این مقدمه چینی برای این بود که امروز بعد از سالها فهمیدم که مشکلات کبدی و گوارشی علاوه بر مشکلات قلبی و عروقی و اعصاب تاثیر به سزایی در دچار شدن به آفت دهان دارد یادم می یاد که از همون دبستان آفت می زدم اون موقع ها و حتی همین امروز هم اگر دچار این ضایعه بشوید و به هر دکتری مراجعه کنید می گویند که آفت دهان هیچ درمانی نداره و باید فقط حدود ده روز تحملش کرد تا مدتش تموم شه و خودش خوب شه و تنها برای تسکینش و کاهش میزان سوزش و درد آن داروهایی را تجویز می کردند از اولین راههایی که پیشنهاد می شد گذاشتن کمی جوش شیرین روی قسمتهایی آفت زده بود و با این که سوزش دردناکی داشت مدت کوتاهی دردش را تسکین می داد و یا می گفتند که آب و جوش شیرین یا آب و نمک تو دهان بچرخانم تا ضدعفونی بشه پدربزرگم که سالها پیش به رحمت خدا رفته هم جوهر لیمو را تجویز می کرد تجربیاتی هم از اینترنت خواندم مثل گذاشتن چای بابونه دم کرده و رب انار روی محل ضایعه ، یا جویدن چند برگ ریحون همچنین جایی خواندم جوشاندن سیرابی با پرز ! ریشه شیرین بیان هم خودم امتحان کردم و گیاه مورد نیز به همچنین ، قطره دهانشویه پرسیکا ، از موارد دیگری که در جستجو در اینترنت یافته می شود : پماد ادکورتیل (ADCORTYL) داروهاي ضدالتهابي كه توسط پزشك تجويز مي‌شوند: مثل آفتازول orabase Aphthasol, Kenalog in كه همان تريامسينولون استونايد بوده و به نام تجاري Adcortyl در بازار ايران وجود دارد داروهاي مهاركننده كلاژناز مثل تتراسايكلين و Peridex يا كلرهگزيدين گلوكانات درمان با كلرهگزيدين مي‌تواند سرعت بهبود زخم‌هاي آفتي را بهبود بخشد ، پماد تریامسینولون (TRIAMSINOLON IN ORABASE) ، استفاده از شربت دیفن هیدرامین و سوسپانسیون ALMGS یا همون شیر منیزی و محلول های مختلف دیگری بنام گلیسیرین یده و محلول موضعی میرتکس MYRTEX از شرکت داروسازی باریج اسانس که برای من که خیلی از این موارد را امتحان کردم هیچکدامشان تاثیری در بهبود یا التیام این ضایعات دردناک نداشت و حتی محلول میرتکس باعث درد بیشتر و افزایش تعداد آفت می شد خیلی ها فکر می کنند که آفت دهان به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به وجود می آید در حالیکه آفت دهان هیچ ربطی به بهداشت دهان و دندان ندارد گرچه که باید به طور معمول رعایت شود و شاید علت آفت برای اشخاص مختلف متفاوت باشد البته فشارهای عصبی و استرس یکی از عوامل اصلی دچار شدن به این ضایعه است حتی نوع خمیردندان هم در تشدید یا به وجود آمدن ضایعه بی ربط نیست چرا که به نظر متخصصین نباید از خمير دندانها يا دهانشويه‌هاي حاوي سديم لوريل سولفات (SLS) استفاده کرد ( در این مورد شخصا" تجربه دارم که بعضی خمیردندانها باعث تشدید عارضه می شود پس بهتر است به خمیردندانتان توجه ویژه داشته باشید ) حتی عدم مصرف غذاها و مايعات محرك و آلرژیک مثل آب‌ليمو يا رب‌گوجه به دچار نشدن به آفت کمک می کند محصولات بي‌حس كننده موضعي (مثل ليدوكائين , بنزوكائين ) داروهاي ضدباكتريايي مثل سولفات مس و داروهايي كه سطح زخم‌هاي آفتي را شستشو مي‌دهند (مثل پراكسيد هيدروژن و كاربا ميدپراكسيد) ، استفاده از محصولاتي كه مثل Orabase با ايجاد يك لايه محافظ روي زخم‌ها مانع تحريك آنها توسط عوامل محيطي مي‌شوند ، تركيب شير منيزي و ديفن‌هيدرامين با نسبت مساوی حتی مصرف مرتب و روزانه ماست كه محتوي لاكتوباسيلوس اسيدوفيلوس باشد به این عارضه کمک می کند قرقره کردن 10 قطره پوستی کلوتريمازول که در نصف استکان آب حل شده از تجربیات شخصی مبتلای دیگری به آفت می باشد و همه از مواردی است که برای کاهش درد ناشی از آفت یا بهبود سریع تر آن پیشنهاد شده است به خاطر دارم سال ها پیش مطلبی را در روزنامه همشهری خوانده بودم که دکتر داخلی و اطفال به نام عبدالحسین معزی هنگام درمان بیماری که فشارخون داشته و از قضا دچار آفت دهان هم بوده بعد از مصرف داروهایی که به قول دکتر از گروه داروهاي بتا بلوكر، (Beta-Blocker) بوده آفت دهانش نیز درمان شده و این گروه داروها نیز در درمان بیمارانی به کار می رود که مشکلات قلبی و عروقی و اعصاب دارند و داروی پروپرانولول (Propranolol) را از این گروه دارویی برای درمان آفت دهان معرفی می کند خلاصه اینکه تمام مواردی که خواندید و شنیدید هیچکدامشان برای من مفید واقع نشد تا این که چندی پیش به طور همزمان به متخصص قلب و گوارش مراجعه کردم دکتر قلب همین قرص پروپرانول 10 را برای تپش قلب و دکتر گوارش هم یک سری قرص که دی سیکلومین Dicyclomine هم یکی از آنها بود تجویز کرد مدتی گذشت و من که این قرصها را مصرف می کردم به آفت دهان دچار نشدم و اگر هم با دندان یا غذای تیزی دهانم دچار جراحتی می شد به آفت تبدیل نمی شد آنهایی که به آفت مبتلا شده اند حتما" می دانند که هر خراش جزئی یا ضربه ای بعد از یکی دو روز به آفت تبدیل می شود ! این به نظر معجزه ادامه داشت تا اینکه قرص دی سیکلومین ام تمام شد و حدود دو هفته اون رو مصرف نکردم و دیدم که دوباره به آفت دهان دچار شدم آن هم تقریبا بعد از یکسال که این مشکل رفع شده بود و من هیچگاه متوجه نشده بودم که این معجزه اثر قرص دی سیکلومین بود بهرحال درمان آفت برای من مصرف قرص دی سیکلومین 10 بوده طرز مصرفش هم روزی یک عدد بیست دقیقه قبل از نهار یا با مشورت با پزشک ، نکته قابل توجه این است که ارتباط مستقیمی بین آفت و بیماری های گوارشی وجود دارد و جالب است که این قرص هم در درمان و هم در بهبود و التیام سریع آفت مثمر ثمر است .

لینکهای مرتبط : سایت پزشکان بدون مرز - آفت دهان - دانشگاه علوم پزشکی تهران - سرچ آفت دهان در گوگل - آفت دهان و بیماری بهجت - آفت دهان از سایت دانشگاه علوم پزشکی - فهرست الفبایی داروها - رهایی از بوی بد دهان

پ . ن : این مطالب تجربیات شخصی و اطلاعات کسب شده از اینترنت بود که امیدوارم مفید واقع شود ضمن اینکه تا اونجا که من تحقیق کردم قرص دی سیکلومین و حتی پروپرانول اثرات جانبی ندارد بهر حال باز هم پیشنهاد می کنم قبل از مصرف هر قرصی با پزشکتان مشورت کنید .

Labels:


Referring Sites

referer referrer referers referrers http_referer
©2004-2012 Hamsaafar - Weblog - All Rights Reserved